LCD Screen
Cogu kamera gozlem penceresi yerine veya onunla beraber LCD ekran ile birlikte geliyor. Kendinizi kaydettiginiz goruntuye katma veya ne kaydettiginizi sadece bu LCD ekrani kolayca acarak gorebilme imkaniniz var. Kamerayi kolunuz seviyesinde tutarak yuruyup, dolasirken kayit yapmak mumkun. Kalabalik bir yerde, kamerayi basiniz seviyesinde/uzerinde tutsanizda bu ekrani acarak ne cektiginizi gormek normal bir gozlem pencerisi ile mumkun olmayan bir yenilik. Ayrica kaydettiginiz goruntuleri aninda izleyebilir ve istediginiz goruntuyu alip almadiginizi kontrol edebilirsiniz, herzaman yaninizda bir TV tasiyormussunuz gibi.
Iris (Aperture)
Gozbebegi gibi davranarak isigin yogunluguna gore acip, kapanabilen mekanizma. Guzel bir goruntu yakalayabilmek icin dogru isik miktarina uygun ayarlamak yapmaniz gerekir. Iris olmadan, yogun isik altinda bembeyaz, az isikta ise kapkara goruntu alinir.
Instant Zoom
Tek bir butona basarak kameranizin digital zoomunu 1.5 kat arttirabilirsiniz. Eger zoom 12:1 de ise bu butona basarak bu oran aniden 18:1 e cikar ve nesneye aniden bu oran kadar yaklasmis olursunuz.
Image Stabilization (Electronic)
Bu goruntu stabilasyon sistemi sarsintiyi farkedip goruntuyu digital (elektronik) olarak duzeltir. Goruntu kalitesi optik sistemlere gore biraz daha dusuktur. Goruntunun daha iri taneciklerde olusmasina neden olur.
Hi8
Super VHS-C de oldugu gibi, bu tip kamerada da yaklasik 400 cizgilik bir cozunurluk saglanabilmekte. Bir Hi8 video kameradan en yuksek goruntu kalitesi uretebilmek icin Hi8 Metal Evaporated (ME) teyp ile kullanilmasi gerekiyor. Hi8 teyp izleyebilmek icin Hi8 video teyp yuvasina veya direk olarak TV ye baglamaniza gerek var.
Head Cleaners
Her 20 saatte kafalarinin temizlenmesi gereken muzik seti gibi audio (ses) cihazlarinin tersine video kameralarin kendi kafa temizleme sistemleri vardir. Bu nedenle eger video kameranizin kayitlarini izlerken karli veya tozlu bir goruntu almadikca, kafa temizligi yapmaniz onerilmez.
Genlock nedir?
Piyasada kullanıldığı tabiriyle; bilgisayar ekranındaki görüntüyü video sinyalinin üzerine bindiren cihazdır. Yani overlay özelliğine sahip bir scan converter diyebiliriz.
Geçiş / Transition
Bir plan ya da karenin diğerine dönüşme (geçme) biçimi. Onlarca türü var. En sık kullanılanları cut, dissolve, overlay, push, wipe ve peel’dir.
GAFFER
Filmin şef elektrikçisi.setteki tüm elektrikli aletlerden ve hatta kahve makinasından sorumlu adam.Fişin prize takılmasından ,ışıkların açılıp kapanmasından o sorumludur.ama o sadece yöneticidir,icraatını yardımcısına,yani şu ünlü “Best Boy” a bırakır.
Frame
Bir filmdeki en basit kaynaktır. (Türkçe’si film karesi ). Bir frame bir resme denktir. Bir film genellikle en az 24 frames/saniyedir, yani saniyede 24 değişik resim içerir. Üzerinde bir kuş olan 24 resim düşünün, ilk resimde kuş solda olsun, ve yavaşça sağa doğru kaysın. 24′üncü resimde kuş en sağda olsun. Birde bu 24 resmin bir sıra halinde oynatıldığını düşünün, insan gözü bunu fark edemeyecek ve kuşun hareket ettiğini sanacaktır.
FPS (Frame Per Second)
Saniye başına düşen kare anlamındadır. Sinemada saniyede 24 kare gösterilirken televizyon için bu rakam daha farklıdır. NTSC sinyalinde yayın yapan ülkelerde saniyede 30 kare (aslında 29.97) görüntülenirken PAL ve SECAM sinyalini kullanan ülkelerdeyse saniyede 25 kare görünür. Aynı terimi “Frame Rate” olarak da görürseniz şaşmayın.
Format
Video kameranin kullandigi kayit sistemini gosterir. VHS-C, 8mm, Hi8mm, Digital 8mm ve Mini Digital Video (MiniDV) gunumuzun en populer formatlaridir. Birkac yil icerisinde, goruntu ve ses kalitesi, ucuz, kucuk ve hafif olmalari nedeniyle digital fromatli kameralarin piyasada en baskin tur olmasi bekleniyor. Eger daha onceden 8mm video kameraniz varsa, digital 8mm kamera, eger yoksa MiniDV en iyi secim olacak sizin icin.
FOCUS PULLER (Netlik sorumlusu)
Kameraların giderek gelişmesi ve görüntü yönetmeninin hem vizörden bakıp hem de netliği yapamaması nedeniyle ortaya çıkmış özel bir iş kolu.
Focal Length (Fokus Uzakligi)
Fotografik mercekler fokus uzakligi terimi ile olculurler. Bu mercegin buyuklugu veya uretebilecegi goruntunun hacmi seklinde ifade edilebilir. Genis acili mercek daha dar bir goruntu alani yakalarken, telefoto daha uzaktaki nesneleri daha yakinda gozukmesi saglarlar.
Tem 17
Flying Erase Head
Bu ozel kafa, sizin kaydi durdurdugunuzda, baslattiginizda veya edit ettiginizde olusabilecek hos olmayan kesintileri onler. Tum 8mm ve bazi VHS-C kameralarda bu ozellik vardir.
Firewire
Yüksek hızda (400 - 800 Mbps) dijital data transferi sağlayan tak ve kullan (plug and play) veri transfer arayüzü. Tek bir kablo aracılığıyla video, ses ve kameranın bilgisayar üzerinden kontrolünü sağlar. Bir standart olarak IEEE 1394 adıyla da bilinir. Sony, bu protokole yönelik ürettiği sisteme de “i-link” adını vermiştir. USB 2.0’nin çıkışıyla birlikte artık, “standart” durumundan kurtulmuştur.
Film Karesi
Film karesi ya da kare bir filmi oluşturan pek çok fotoğraf resminden biridir. Ham film üzerindeki kareler aralardaki boş satırlarla birbirlerinden ayrılırlar. Normalde sinema filminin bir saniyesi için 24 kare gerekir. (Bu sayı televizyonda 25 karedir.) Film karesinin boyutu, film formatına göre farklılık gösterir. En küçük film formatı olan 8 mm filmde kare boyutu 3,5′tan 4,8 mm’ye kadar değişirken; IMAX’ta bu oran 69.6 ile 48.5 mm arasındadır. En yaygın film formatı olan 35 mm’nin kare boyutu 16′dan 22 mm’ye kadar değişmektedir.
Field
Alan. TV ekranındaki, 625 satırdan oluşan tam bir resmin 312.5 satırlık yarısı. İki tane alan üst üste geçtiğinde tam bir resim çerçevesi (frame) meydana getirir.
Fader
Bir gecis kontrolcusu, sizin sahneler arasinda kopuk kopuk degil, yavas yavas gecisinizi saglar. Ornegin onceki plan yavas yavas yokolurken, yeni plan yavas yavas onun yerini alir.
EXECUTIVE PRODUCER
Yapım için gerekli finansı sağlayacak halkaları birbirine ekleyen gölgedeki adam.
Erime / Dissolve
Bir görüntü kararıp bir diğeri açılırken iki görüntünün üstüste binmesiyle ortaya çıkan efekt. Klişe kullanımıyla, değişen mekan ya da zamanı belirtir.
Encoding
Dijital görüntü ya da ses dosyanızı, farklı codec’leri kullanarak belli bir formatta kaydetme işlemi. Örneğin filminizi %%%MPEG-2%%% formatında “encode” ederek DVD kalitesine getirebilirsiniz. Fazla yer tutan waw uzantılı bir ses dosyasını ise daha az yer kaplaması için mp3 formatına “encode” edersiniz.
Ekran Formatı / Aspect Ratio
Video görüntüsünün, en/boy oranı alınarak hesaplanması. Standart televizyon görüntüsünün oranı 4:3’ken, sinema formatı, geniş ekran olarak bilinen 16:9’dur.
EDITOR (Kurgu ,montaj)
Yönetmenle işbirliği halinde ,gereken yerlerinden filmi keser ve yapıştırır.Bunu hep yapar.Karanlık bir odada yaşar.
Editing features
Bu kameranizdaki goruntu ve ses kayitlarinizi edit edebilmeniz icin gerekli ozelliktir. Isterseniz kameranizi bilgisyariniza baglayip, kayitlarinizi bilgisyar ortamina transfer eder ve bilgisayarinizdan edit edebilirsiniz. Daha once kaydettiginiz teyplerden rastgele sahneleri secip, bir baska (master) teypte toplayabilirsiniz.
Donmuş Kare / Freeze Frame
Planın bir bölümündeki bir karenin sürekli tekrarlanması yoluyla elde edilen ve filme donma/hareketsizlik hissi veren kullanım.
Digital Zoom
Ozel digital tekniklerin kullanilmasi sayesinde, video kamera ureticileri zoom oraninini elektronik olarak artirmayi basardilar. Boylece ornegin 10:1 oranindaki optik zoomu 2:1 oraninda digital zoom ile birlestirdiklerinde 20:1 oranini elde edebildiler. Genellikle digital zoomlar daha fazla yakina ulasmadigimiz cok yakin cekimlerde yararli oldular. Digital zoomlardaki daha yuksek oranlar (uc veya daha fazla kat), goruntunun digital bir hal almasina neden oluyor. Goruntu kucuk ama farkedilen bloklardan olusuyor. Kalitedeki bu azalma bazi durumlarda ihmal edilebilsede, cogu zaman normal olarak dusunulemez.
Digital Video
Digital video 500 cizgilik bir cozunurlukle keskin goruntu ve detayli renk imkani verir. Buda en iyi TV yayinin cozunurluk degerinden %50 daha iyidir. Bu kameralar CD kalitesinde ses kaydi yapar. Normal bir VHS kasetin 12 de 1′I kadar kucuk bir kasete kaydeder.
Cogu kamera gozlem penceresi yerine veya onunla beraber LCD ekran ile birlikte geliyor. Kendinizi kaydettiginiz goruntuye katma veya ne kaydettiginizi sadece bu LCD ekrani kolayca acarak gorebilme imkaniniz var. Kamerayi kolunuz seviyesinde tutarak yuruyup, dolasirken kayit yapmak mumkun. Kalabalik bir yerde, kamerayi basiniz seviyesinde/uzerinde tutsanizda bu ekrani acarak ne cektiginizi gormek normal bir gozlem pencerisi ile mumkun olmayan bir yenilik. Ayrica kaydettiginiz goruntuleri aninda izleyebilir ve istediginiz goruntuyu alip almadiginizi kontrol edebilirsiniz, herzaman yaninizda bir TV tasiyormussunuz gibi.
Iris (Aperture)
Gozbebegi gibi davranarak isigin yogunluguna gore acip, kapanabilen mekanizma. Guzel bir goruntu yakalayabilmek icin dogru isik miktarina uygun ayarlamak yapmaniz gerekir. Iris olmadan, yogun isik altinda bembeyaz, az isikta ise kapkara goruntu alinir.
Instant Zoom
Tek bir butona basarak kameranizin digital zoomunu 1.5 kat arttirabilirsiniz. Eger zoom 12:1 de ise bu butona basarak bu oran aniden 18:1 e cikar ve nesneye aniden bu oran kadar yaklasmis olursunuz.
Image Stabilization (Electronic)
Bu goruntu stabilasyon sistemi sarsintiyi farkedip goruntuyu digital (elektronik) olarak duzeltir. Goruntu kalitesi optik sistemlere gore biraz daha dusuktur. Goruntunun daha iri taneciklerde olusmasina neden olur.
Hi8
Super VHS-C de oldugu gibi, bu tip kamerada da yaklasik 400 cizgilik bir cozunurluk saglanabilmekte. Bir Hi8 video kameradan en yuksek goruntu kalitesi uretebilmek icin Hi8 Metal Evaporated (ME) teyp ile kullanilmasi gerekiyor. Hi8 teyp izleyebilmek icin Hi8 video teyp yuvasina veya direk olarak TV ye baglamaniza gerek var.
Head Cleaners
Her 20 saatte kafalarinin temizlenmesi gereken muzik seti gibi audio (ses) cihazlarinin tersine video kameralarin kendi kafa temizleme sistemleri vardir. Bu nedenle eger video kameranizin kayitlarini izlerken karli veya tozlu bir goruntu almadikca, kafa temizligi yapmaniz onerilmez.
Genlock nedir?
Piyasada kullanıldığı tabiriyle; bilgisayar ekranındaki görüntüyü video sinyalinin üzerine bindiren cihazdır. Yani overlay özelliğine sahip bir scan converter diyebiliriz.
Geçiş / Transition
Bir plan ya da karenin diğerine dönüşme (geçme) biçimi. Onlarca türü var. En sık kullanılanları cut, dissolve, overlay, push, wipe ve peel’dir.
GAFFER
Filmin şef elektrikçisi.setteki tüm elektrikli aletlerden ve hatta kahve makinasından sorumlu adam.Fişin prize takılmasından ,ışıkların açılıp kapanmasından o sorumludur.ama o sadece yöneticidir,icraatını yardımcısına,yani şu ünlü “Best Boy” a bırakır.
Frame
Bir filmdeki en basit kaynaktır. (Türkçe’si film karesi ). Bir frame bir resme denktir. Bir film genellikle en az 24 frames/saniyedir, yani saniyede 24 değişik resim içerir. Üzerinde bir kuş olan 24 resim düşünün, ilk resimde kuş solda olsun, ve yavaşça sağa doğru kaysın. 24′üncü resimde kuş en sağda olsun. Birde bu 24 resmin bir sıra halinde oynatıldığını düşünün, insan gözü bunu fark edemeyecek ve kuşun hareket ettiğini sanacaktır.
FPS (Frame Per Second)
Saniye başına düşen kare anlamındadır. Sinemada saniyede 24 kare gösterilirken televizyon için bu rakam daha farklıdır. NTSC sinyalinde yayın yapan ülkelerde saniyede 30 kare (aslında 29.97) görüntülenirken PAL ve SECAM sinyalini kullanan ülkelerdeyse saniyede 25 kare görünür. Aynı terimi “Frame Rate” olarak da görürseniz şaşmayın.
Format
Video kameranin kullandigi kayit sistemini gosterir. VHS-C, 8mm, Hi8mm, Digital 8mm ve Mini Digital Video (MiniDV) gunumuzun en populer formatlaridir. Birkac yil icerisinde, goruntu ve ses kalitesi, ucuz, kucuk ve hafif olmalari nedeniyle digital fromatli kameralarin piyasada en baskin tur olmasi bekleniyor. Eger daha onceden 8mm video kameraniz varsa, digital 8mm kamera, eger yoksa MiniDV en iyi secim olacak sizin icin.
FOCUS PULLER (Netlik sorumlusu)
Kameraların giderek gelişmesi ve görüntü yönetmeninin hem vizörden bakıp hem de netliği yapamaması nedeniyle ortaya çıkmış özel bir iş kolu.
Focal Length (Fokus Uzakligi)
Fotografik mercekler fokus uzakligi terimi ile olculurler. Bu mercegin buyuklugu veya uretebilecegi goruntunun hacmi seklinde ifade edilebilir. Genis acili mercek daha dar bir goruntu alani yakalarken, telefoto daha uzaktaki nesneleri daha yakinda gozukmesi saglarlar.
Tem 17
Flying Erase Head
Bu ozel kafa, sizin kaydi durdurdugunuzda, baslattiginizda veya edit ettiginizde olusabilecek hos olmayan kesintileri onler. Tum 8mm ve bazi VHS-C kameralarda bu ozellik vardir.
Firewire
Yüksek hızda (400 - 800 Mbps) dijital data transferi sağlayan tak ve kullan (plug and play) veri transfer arayüzü. Tek bir kablo aracılığıyla video, ses ve kameranın bilgisayar üzerinden kontrolünü sağlar. Bir standart olarak IEEE 1394 adıyla da bilinir. Sony, bu protokole yönelik ürettiği sisteme de “i-link” adını vermiştir. USB 2.0’nin çıkışıyla birlikte artık, “standart” durumundan kurtulmuştur.
Film Karesi
Film karesi ya da kare bir filmi oluşturan pek çok fotoğraf resminden biridir. Ham film üzerindeki kareler aralardaki boş satırlarla birbirlerinden ayrılırlar. Normalde sinema filminin bir saniyesi için 24 kare gerekir. (Bu sayı televizyonda 25 karedir.) Film karesinin boyutu, film formatına göre farklılık gösterir. En küçük film formatı olan 8 mm filmde kare boyutu 3,5′tan 4,8 mm’ye kadar değişirken; IMAX’ta bu oran 69.6 ile 48.5 mm arasındadır. En yaygın film formatı olan 35 mm’nin kare boyutu 16′dan 22 mm’ye kadar değişmektedir.
Field
Alan. TV ekranındaki, 625 satırdan oluşan tam bir resmin 312.5 satırlık yarısı. İki tane alan üst üste geçtiğinde tam bir resim çerçevesi (frame) meydana getirir.
Fader
Bir gecis kontrolcusu, sizin sahneler arasinda kopuk kopuk degil, yavas yavas gecisinizi saglar. Ornegin onceki plan yavas yavas yokolurken, yeni plan yavas yavas onun yerini alir.
EXECUTIVE PRODUCER
Yapım için gerekli finansı sağlayacak halkaları birbirine ekleyen gölgedeki adam.
Erime / Dissolve
Bir görüntü kararıp bir diğeri açılırken iki görüntünün üstüste binmesiyle ortaya çıkan efekt. Klişe kullanımıyla, değişen mekan ya da zamanı belirtir.
Encoding
Dijital görüntü ya da ses dosyanızı, farklı codec’leri kullanarak belli bir formatta kaydetme işlemi. Örneğin filminizi %%%MPEG-2%%% formatında “encode” ederek DVD kalitesine getirebilirsiniz. Fazla yer tutan waw uzantılı bir ses dosyasını ise daha az yer kaplaması için mp3 formatına “encode” edersiniz.
Ekran Formatı / Aspect Ratio
Video görüntüsünün, en/boy oranı alınarak hesaplanması. Standart televizyon görüntüsünün oranı 4:3’ken, sinema formatı, geniş ekran olarak bilinen 16:9’dur.
EDITOR (Kurgu ,montaj)
Yönetmenle işbirliği halinde ,gereken yerlerinden filmi keser ve yapıştırır.Bunu hep yapar.Karanlık bir odada yaşar.
Editing features
Bu kameranizdaki goruntu ve ses kayitlarinizi edit edebilmeniz icin gerekli ozelliktir. Isterseniz kameranizi bilgisyariniza baglayip, kayitlarinizi bilgisyar ortamina transfer eder ve bilgisayarinizdan edit edebilirsiniz. Daha once kaydettiginiz teyplerden rastgele sahneleri secip, bir baska (master) teypte toplayabilirsiniz.
Donmuş Kare / Freeze Frame
Planın bir bölümündeki bir karenin sürekli tekrarlanması yoluyla elde edilen ve filme donma/hareketsizlik hissi veren kullanım.
Digital Zoom
Ozel digital tekniklerin kullanilmasi sayesinde, video kamera ureticileri zoom oraninini elektronik olarak artirmayi basardilar. Boylece ornegin 10:1 oranindaki optik zoomu 2:1 oraninda digital zoom ile birlestirdiklerinde 20:1 oranini elde edebildiler. Genellikle digital zoomlar daha fazla yakina ulasmadigimiz cok yakin cekimlerde yararli oldular. Digital zoomlardaki daha yuksek oranlar (uc veya daha fazla kat), goruntunun digital bir hal almasina neden oluyor. Goruntu kucuk ama farkedilen bloklardan olusuyor. Kalitedeki bu azalma bazi durumlarda ihmal edilebilsede, cogu zaman normal olarak dusunulemez.
Digital Video
Digital video 500 cizgilik bir cozunurlukle keskin goruntu ve detayli renk imkani verir. Buda en iyi TV yayinin cozunurluk degerinden %50 daha iyidir. Bu kameralar CD kalitesinde ses kaydi yapar. Normal bir VHS kasetin 12 de 1′I kadar kucuk bir kasete kaydeder.